Поки головні гравці алкогольного ринку намагаються зберігати оптимізм і надсилають прес-релізи з розповідями про чергові успіхи - те, що українці стали пити менше горілки, помітили навіть у барах.
"Горілка продається дуже і дуже слабо. Тенденція така , що п'є її споживач вікової категорії. Люди , яким за 50" , - розповів INSIDER метрдотель київського ресторану «Ok Bar» Валентин Митрофаненко .
Співробітник ресторану бачить у падінні продажів і хорошу сторону - споживач нарешті росте у своїх смаках і вподобаннях. Із часом українці починають розбиратися в якісному вині.
Падіння попиту на горілку поки не відображається на продажах вина. Проте в сегменті дешевого віскі відбувається зростання. Аналітики пояснюють це так: українці хочуть спробувати "буржуазні напої", до яких не було доступу в радянські часи і голодні 1990-ті. Тому , якщо за майже однакову ціну в супермаркеті можна купити горілку або віскі - українці все частіше вибирають віскі.
«Більше це стосується не вина , а дешевого віскі - там справді відбувається значне зростання продажів, і він вже на другому місці після горілки серед міцних напоїв» , - говорить Ігор Лизогуб , спеціаліст департаменту інвестиційного банкінгу «Procapital Investment».
За даними Держкомстату, в 2013 році показники виробництва вітчизняної горілки впали на 19 % у порівнянні із попереднім роком. На загальній картині позначилася також війна акціонерів Nemiroff , через що завод припинив виробництво.
Виробники горілки традиційно скаржаться на дії уряду, який підвищує акцизи. За останні три роки мінімальна ціна на горілку зросла майже вдвічі - із 17 до 30 грн за пляшку.
"У першу чергу , спад пов'язаний , звичайно ж , з тим , що ціни на горілку постійно зростають. Мінімальна ціна , яка підвищується , - це наслідок зростання ставки акцизного збору" , - розповів INSIDER директор з маркетингу компанії «Олімп» Дмитро Рижов.
Мінімальну ціну Кабмін збільшує щороку. Виробники горілки намагаються захистити свій бізнес , вказуючи чиновникам на проблеми з тіньовим ринком.
«Будь-який акциз, будь-яке фінансове навантаження на товаровиробника - це непрямий податок для кінцевого споживача. Це призводить, в першу чергу, до того, що буде зменшуватися легальний сектор , а тіньовий - рости», - розповідає керівник аналітичного департаменту консалтингового агентства «ААА» Марія Колесник.
Водночас Арсеній Яценюк заявив, що в країні необхідно підвищити акцизи на алкоголь і тютюнові вироби. Ціна пляшки горілки, відповідно до законопроекту Кабміну, зросте на 10 гривень і становитиме понад 40 гривень.
«Потрібно менше пити і займатися спортом!» - порадив прем'єр.
Щоб зберегти прибутки, деякі учасники ринку намагаються продавати свою продукцію за кордоном. Так , компанія «Global Spirits» бізнесмена Євгена Черняка запустила ТМ «Російська Північ» на виробничих потужностях в Росії і TM Leaf - на орендованому заводі в США .
Втім, військові події можуть ускладнити просування української горілки до Росії. Поки ж Кремль має намір взяти під контроль продаж алкоголю у Криму. Місцева продукція може подорожчати, якщо кримські виробники алкогольних напоїв не зможуть закуповувати український спирт і перейдуть на російський. Адже в Росії акциз на алкоголь майже в 2,5 рази вищий , ніж в Україні.
Переклад із російської Світлани Лавренюк.