У липні на INTV ми в одному з репортажів розказали про те, як екс-мер Черкас Сергій Одарич «розпиляв» 100 млн і 45 черкаських тролейбусів. Як виявилось, ще гірша ситуація з функціонуванням комунального транспорту склалась у Рівному.
Як повiдомили журналicту INTV самі працівники підприємства, лише в 2013 році з КП «Рівнеелектротранс» звільнилися понад 80 кондукторів та водіїв тролейбусів. В той же час, в місті з населенням понад 250 тисяч жителів, на вулицях кожен день з’являється все більше приватних маршруток.
Все йде до того, що самий екологічний транспорт Рівного незабаром може зникнути. Тролейбуси все рідше виїжджають з парку - на підприємстві не вистачає машин, людей і грошей. В останній рейс тролейбус виїжджає о дев'ятнадцатiй тридцять. Жителі міста виступають проти того, щоб їх позбавляли послуг недорогого комунального транспорту. З запитаннями, щодо ситуації, яка склалась на комунальному підприємстві "Рівнеелектротранс" журналіст INTV звернувся до голови Рівненського осередку ВО «Батьківщина» Марії Конощук.
Пані Марія! Як сталося, що підприємство, яке так потрібне городянам опинилося на грані банкрутства? Так, дійсно, ситуація, яка склалася в останні роки у комунальному підприємстві «Рівнеелектротранс» нас дуже турбує. Нещодавно в громадську приймальню ВО «Батьківщина» від працівників «Рівнеелектротранс» поступила скарга від її працівників. З лютого 2013 вони не отримують заробітну плату.Кондуктори та водії звільняються, зменшується кількість транспорту, який виходить на лінію. На вимоги депутатів від фракції ВО «Батьківщина» було створено депутатську комісію. Ця комісія вже працює. Ми добились того, що працівникам підприємства було погашено борги по зарплаті включно по квітень. Але, ми вже увійшли в серпень, і чотиримісячні борги перед трудовим колективом «Рівнеелектротранс» залишаються непогашеними. Чим пояснює своєчасну невиплату заробітної плати адміністрація комунального підприємства «Рівнеелектротранс»? Адміністрація це пояснює тим, що держава недофінансовує це комунальне підприємство. Фактично, собівартість перевезення одного пасажира обходиться в 1грн.64 коп. при нормативі 1грн.34 коп. Тобто, собівартість не дотягує до повної компенсації. Борги держави цьому комунальному підприємству вже сягнули шість мільйонів гривень. Працівники залишились без заробітної плати, а само підприємство не має можливості оновлювати парк тролейбусів. Ми ініціювали збори трудового колективу. Міський голова Володимир Хомко на зборах пробував переконати людей, що у всьому винне казначейство, яке блокує проходження платежів і по всіх інших статях. Але, люди вимагали від мера негайно виплатити гроші, оскільки незабаром новий учбовий рік, дітей потрібно збирати до школи, а зарплати і так мінімальні. Пані Марія, в якому стані сьогодні знаходиться тролейбусний парк Рівного? До яких висновків прийшла комісія, куди увійшли народні депутати від опозиції? Хочу зазначити, що до масових звільнень водіїв та кондукторів на лінії щоденно виходило для перевозок пасажирів 54 тролейбуси. Зараз на вулиці Рівного виїжджає лише 44 тролейбуси з 76. З них 4 тролейбуси мають вік майже сорок років, 34 тролейбуси вперше вийшли на лінії двадцять шість років тому, 31 тролейбус було придбано у 1980 році. Всього три тролейбуси експлуатуються у Рівному до 10 років, але й вони були придбані не новими, а після експлуатації у Чехії. Яким ви бачите вихід з ситуації, і чи є можливість реанімувати тролейбусний парк у майбутньому? Ми розробили проект звернення до Кабінету міністрів, який будемо затверджувати на черговій сесії. Тролейбуси для населення є екологічно чистим транспортом, виконують соціальну функцію – перевезення пільгових категорій громадян без будь яких обмежень. Цього не скажеш про приватні маршрутки. З 250 тисяч населення, які проживають у місті Рівному, 57 тисяч користуються пільгами. Резерви «Рівнеелектротранс» вичерпані, обігові кошти відсутні, обслуговуючий персонал переведено на 4-денний режим роботи. Тому, будемо вимагати від кабміну виплати своєчасної компенсацій за перевезення, а також передбачити в бюджеті 2014 року кошти на придбання нових тролейбусів. Працівники «Рівнелектротрансу» зверталися до депутатів міськради з вимогою отримати інформацію, куди йде прибуток від продажу квитків. Адже, за їх даними, підприємство щомісяця продавало проїзних документів майже на мільйон гривень. Там писали, що у керівника комунального підприємства «Рівнеелектротранс» Степана Загінея син має свої 44 маршрутки. Більш того, що вони і обслуговуються за рахунок тролейбусного парку. Під час роботи комісії виявилося, що на території підприємства «Рівнеелектротранс» дійсно стоять приватні маршрутки, які відносяться до приватної фірми сина директора Степана Загінея.
Але, я не можу точно сказати, скільки у нього маршруток. Це, якщо існують фінансові порушення - прерогатива правоохоронних органів. Але те, що його приватні маршрутки були запущені там же, де і тролейбуси, – це факт. Самі працівники підприємства вважають, що запускаючи на тролейбусні маршрути приватних перевізників, директор «Рівнелектротрансу» Степан Загіней хоче збанкрутувати тролейбусний парк, і на готових площах зробити особисте автотранспортне підприємство. Таким чином, свій бізнес у керівника комунального підприємства «Рівнеелектротранс» Степана Загінея поставлено так, що він став процвітати лише за рахунок занепаду тролейбусного парку. Це ж корупційні дії? Це мабуть добре розуміють і самі працівники підприємства. Після того, як на лінію виїхали приватні маршрутки сина Степана Загінея, щоденний прибуток з кожного тролейбуса знизився на 500 гривень. Ініціативна група з двох десятків водіїв та кондукторів «Рівнеелектротрансу» звернулася до міського голови Володимира Хомко з листом де вказано, що вони не довіряють керівникові.
В листі сказано, що Степан Загіней своїми діями веде підприємство до банкрутства. Мер запропонував провести на підприємстві соціологічне опитування. Але листи, де були задані запитання були складені таким чином, що люди не змогли як хотіли висловити свою думку – «да» чи «ні». Тому, сьогодні на комісії ми вирішили цю процедуру зробити у вигляді таємного голосування. Люди тепер будуть мати можливість нікого не боячись висловити свою думку. Сьогодні на комунальному підприємстві налічується 480 працівників. Стільки ж буде і буде виготовлено бюлетней для голосування. Хвилює лише одне, що голоси всього «роздутого» адміністративного апарату підприємства зможуть перевищити число тих працівників, які безпосередньо обслуговують пасажирів на лінії. Уявіть собі, - кожен з працюючих водіїв та кондукторів тролейбусів утримує на зароблені гроші ще по 10 працівників апарату. На мій погляд адміністративний апарат тролейбусного Управління треба скорочувати негайно. Як населення Рівного сприйняло чергове підвищення цін на проїзд у комунальному транспорті? Мер населенню пояснює, що підвищення цін за проїзд потрібно для того, щоб якось виправити скрутний стан підприємства. Але, та молодь, яка мала економію на проїзді в тролейбусі у 75 копійок за поїздку, тепер при економії на 50 копійок подумає, чи сідати в дряхлий тролейбус, який труситься коли їде, чи в маршрутку. Чи можливо сьогодні прибрати з міста брудні маршрутки, і таким чином дати вижити екологічно чистому комунальному транспорту? У керівника підприємства Степана Загінея є своя доля маршрутів і маршруток, є маршрутки і у інших керівників органів виконавчої влади, які сьогодні фактично зменшили пасажиропотік на тролейбусних лініях. Тому у нас сьогодні і відбулось чергове засідання. Ми розглянули тролейбусні маршрути, і запропонували близько 16 приватних маршруток негайно зняти з лінії - по 4 маршрутки з кожного маршруту. Директор «Рівнеелектротранс» Степан Загиней це комунальне підприємство очолює дуже давно. Він вже на пенсії, з ним підписано контракт. Отже, він добре розуміє, яку шкоду він наносить своєму рідному підприємству, запускаючи на тролейбусні лінії маршрутки свого сина. Ми з депутатами-опозиціонерами сподіваємось, що цей захід фінансово підтримає тролейбусний парк, та дозволить повернути назад на лінії комунальний транспорт. Чи намагався міський голова Рівного Володимир Хомко придбати тролейбуси у лізинг, чи зробити, як Володимир Гройсман у Вінниці, - старі імпортні, але у гарному стані? Це запитання задайте нашому меру Володимиру Хомку. Чому він не купляє в лізинг, Він все бачить, що робиться і все добре знає. Ось у нас нещодавно на тролейбусні маршрути ввели ще вісім автобусів «Богданів», і вони тепер забирають людей з кінцевої зупинки. Там була пропозиція, метрів 800 до нового мікрорайону закільцювати тролейбус. Бо він не доходив, а там вже густонаселений район. Тролейбус там зупинки дві не доходить. Тому взяли, і по цьому маршруту пустили ці «Богдани». Відразу виручка на кожному тролейбусі впала на 500 грн. в день, - сказали мені кондуктори. Ми поставили питання міському голові, чому так, а він каже. Що десь йому хтось заявляв, розказував про тролейбус на електродвигунах міг би там проїхати ті дві зупинки, підібрати людей, але це завдання не було виконане. У Вінниці, наскільки мені відомо, маршрутки з міста зовсім прибрали, а зробили наголос на тролейбуси. Отже, мерія Вінниці, на відміну від Рівного чітко зрозуміла, що маршрутки забирають прибуток у комунального підприємства? Я особисто, як член комісії, не знаю, чи виразять недовіру голові "Рівнеелектротранс" всі підлеглі. Чи потрібен їм такий керівник? Але, майже всім працівникам підприємства відомо, і про це тихенько розмовляють на кухнях, що приватні автобуси сина, які відбирають прибуток у тролейбусників ремонтуються на базі «Рівнеелектротрансу», а запчасті може закупляються за рахунок підприємства. Коли людям не платили зарплату, то виконком прийняв рішення створити комісію, щоб перевірити фінансовий стан підприємства. Коли люди звернулися до нас, і ми, фракція «Батьківщина» поставили питання на сесії Рівнеради вимагати від міського голови прийти на збори трудового колективу, то було створено ще депутатську комісію. Ії взяли і тепер нас об’єднали. І ту комісію, і цю комісію. І, тепер в комісії і структура виконавська, і депутатська. Це депутатська комісія «Про розгляд скарги трудового колективу, який вимагає виплатити борги по зарплаті, і виразити недовіру керівнику підприємства. Ми будемо обговорювати це питання на фракції ВО "Батьківщина". Про ситуацію, яка склалася. Не знаю, що там наш народ затюканий напише, чи потрібен їм такий керівник, який сьогодні там знаєте, як на кухні кажуть, - автобуси-маршрутки свого сина директор ремонтує на базі «Рівнеелектротрансу», запчастини до приватних маршруток також говорять, що закупляються за рахунок тролейбусного депо. Кваліфіковані професійні кадри сьогодні звільняються з "Рівнеелектротрансу" цілими династіями. Що буде далі? Уходять кондуктори. Людям же треба виживати. Лише з початку 2013 року з комунального підприємства «Рівнеелектротранс» через борги по заробітній платі звільнилися 80 водіів і кондукторів тролейбусів. Водії, наскільки мені відомо виїжджають на роботу у столицю, а потім в Росію. Зарплати водіів тролейбусів у Києві та Москві на порядок вище. Як там кажуть, апарат управління, який зараз є в "Рівнеелектротранс" зараз звільнення свого керівника не підтримає.