Ресурс через призму творчості
Війна вдарила по українцях, серед яких дуже великий відсоток жінок, як фізично, так і психологічно. Хтось іде заліковувати душевні рани до психолога, хтось вирішує посилити фізичну підготовку та підготувати спину до можливого носіння бронежилета, хтось шукає клуби за інтересами, щоб лікуватися спілкуванням, а хтось рятує себе творчістю.
Команда сайту 0362 довго шукала для рівнянок і гостей міста універсальний метод, який цілісно поєднував би всі вищезгадані функції: комплексно допомагав поповнювати ресурс, гартував і піклувався про тіло та створював майданчик для самовираження. У результаті тривалих пошуків ми знайшли такий метод. Ним виявилося мистецтво східного танцю.
Найкраще про терапевтичну дію такої діяльності може розповісти лише фахівець з багаторічним стажем і багажем власних дієвих методик. Саме тому ми звернулись до танцюристки, викладача, ліцензованого судді міжнародної категорії IDOUkraine, керівника «Зразкового художнього колективу» ансамблю східного танцю "Орхідея", що працює при Рівненському міському палаці дітей та молоді, Оксани Пінської.
Пані Оксано, розкажіть, будь ласка, про терапевтичну дію східного танцю?
Східний танець дає величезний терапевтичний ефект, тому що в процесі занять відбувається процес внутрішнього балансування. Часто ми перебуваємо в якихось своїх постійно тривожних думках, і коли людина заходить в зал – вона потрапляє в іншу обстановку. Вирує, знаєте, така атмосфера незвична, людина переключається, коли починає працювати з тілом, адже увагу потрібно перемикати то на руку, то на ногу. Тіло починає працювати, і в потоці енергії приходить заспокоєння. І коли людина вже виснажена в кінці заняття виходить - розуміє, що цю годину не думала ні про що. А отже, суб’єктивно іде дуже велике психологічне, фізіологічне розвантаження.
Також під час танцювання людина навчається правильно дихати, що дуже позитивно впливає на здоров’я. Особливо актуально це для осіб з постковідним синдромом. У моїй методиці ми зі старшими групами обов'язково працюємо з диханням. У нас є спеціальні дихальні вправи, ми постійно, коли працюємо, коригуємо дихання, я завжди на це звертаю увагу.
Вважаю, що в цей час просто для того, щоб не з'їхати з глузду, аби тримати себе в бадьорому, позитивному або хоча б спокійному стані, щоби сприймати всю інформацію, яка на нас накочується, обов'язково треба займатися своїм внутрішнім ресурсом.
Можна сказати, що ваша місія давати людям ресурс через призму творчості танцю?
Ви дуже правильно зауважили, адже ресурсність — це один із основних напрямків і моментів роботи в хореографії. Ти працюєш зі своїм тілом, ти його відкриваєш, пізнаєш, вчишся ним керувати і займаєшся суто собою, своїм ресурсом декілька разів на тиждень.
Ви зачепили тему дихання, а як ще покращує здоров’я східний танець?
У нас в «Зразковому художньому колективі» ансамблю східного танцю "Орхідея" ПДМ хороші показники по сколіозу. Була в мене маленька вихованка, потім випускниця, педагог і суддя, зараз вона працює в Іспанії, яка мала ступінь сколіозу. Лікарі сказали: ні в якому разі не можна займатися танцями. Через роки постійних тренувань, бо дівчинка дуже наполеглива була, учениця пішла на огляд до лікарів, і вони не повірили стану її спини. А все тому, що під час східного танцю постійно працює діафрагма, міжлопаткова зона, пропрацьовується кожна м'язочка на спині, кожен хребець - і виходить такий результат, що лікарі приголомшені. Зараз багато лікарів відправляють дівчат та жінок на східні танці. Бо такий вид діяльності дає щадне навантаження і має специфічний напрямок з впливом не тільки зовнішні, а й внутрішні м'язи.
Тому дуже часто, якщо не можна піти на народні танці, лікарі можуть рекомендувати меншим і старшим діткам записатися на східні танці.
А яким чином можна досягнути високих результатів у сфері східних танців?
Щоби в тебе був результат, ти маєш підходити до справи цілісно.
Не просто як фізкультура або фітнесзал: сіли, встали, стрибнули – а цілісний підхід. Тобто емоції, фізіологія, правильні думки, або навпаки - зупинка тих думок, щоб мати можливість почути власне тіло.
Я вже досить давно займаюся саме цим напрямком. Мало того, що маю вищу освіту хореографічну, тобто в мене хороша методична база, освітня, я ще й сама танцівниця народно-сценічного напрямку, суддя вищої категорії – суджу міжнародні змагання. Під час навчання і під час своїх життєвих практик я танцювала дуже багато напрямків танців— і бальні, і сучасні, і класичний танець, які є основою всього зараз. І на базі цих знань, а також на базі того, що я навчаюсь постійно в східному напрямку, сформувалася своя методика, своє бачення, своя система роботи з тілом. У нас, наприклад, в клубі та в «Зразковому художньому колективі» ансамблю східного танцю "Орхідея" ПДМ обов'язково є вивчення різних видів танцю, зокрема класичного, де поєднується багато напрацювань балансу, напрацювання методики координації, методики роботи з м'язовою системою. Так само у нас є основи гімнастики обов'язково. Ми готуємо тіло до навантажень, щоб потім рухи розкрилися у всій красі. Це все складає системний цілісний підхід і дає змогу якомога краще навчити східному танцю своїх вихованців. До того ж у нас викладачі - відмінники освіти України. Це ті викладачі, які мають величезний досвід у викладанні свого напрямку і роботи з дітьми.
Також у нас є ще такий предмет, як основи імпровізації. Тобто кожна дівчинка вчиться імпровізувати. Спочатку учениці вчать якісь базові елементи, знайомляться з музикою. Потім у нас є свій підхід, є свої методологічні інструменти, які дозволяють навчитися дитині імпровізувати. Тобто вона сама створює свій танець. Імпровізація - це прояв творчості, що дає можливість себе відпустити і проявити.
Творчий порив так би мовити…
Так. І є в «Зразковому художньому колективі» ансамблю східного танцю "Орхідея" ПДМ також основи арабської музики. Ми вивчаємо її структуру. Вона на перший погляд не складна, у нас є свій акомпаніатор-табліст. Тобто не баян, не фортепіано, а саме табла, на якій багато років для нас грає талановитий досвідчений музикант Тарас Васильович Мозоль. Так що ми маємо свій живий супровід, і завдяки цьому ми вчимо ці базові ритми. Дівчата вчаться сприймати арабську музику, і потім всі навики під арабські ритми поєднуємо через імпровізацію.
Від Палацу дітей та молоді ми працювали з групами переселенців півтора місяця, фактично щотижня по два виїзди, під час яких подавали ресурсні програми. І от після оцієї роботи з таблістом, завдяки елементарним плескам під живу музику, дуже помітно, що люди міняються. Людина, коли дозволяє собі ці прості рухи – покращується її внутрішній стан. Ми дуже багато працюємо з ресурсними центрами і помітили, що така методика завжди дає ефективний позитивний результат.
А чи можна приєднатися до «Орхідеї» діткам та дорослим без досвіду?
Звісно!
Наші вихованці займаються у різних вікових групах від 4 років. Є любительські вікові групи. Зокрема:
- група "мама-дочка"
- "хобі-група" для дорослих, від початківців до профі
- підліткові групи — від 12 років, від 0 до профі
- бейбі групи — 4–6 років
- міні кідс — 4–8 років.