Індексація тарифів на вантажні залізничні перевезення, передбачена в
консолідованому фінансовому плані ПАТ «Укрзалізниця» на 2017 рік, дозволить
товариству лише частково розв’язати найбільш гостру проблему перевізника – оновлення
рухомого складу. Інші ресурси компанія отримуватиме від покращення внутрішньої
ефективності та залучення додаткових коштів. Про це сьогодні на нараді з учасниками
транспортного ринку в Федерації роботодавців України, присвяченій питанню індексації
тарифів на вантажні залізничні перевезення, повідомив директор з економіки і фінансів
ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев. У процесі погодження зміни тарифів на залізничні
вантажні перевезення учасники ринку обговорюють можливість їх індексації у 2017 році в
розмірі 15 %.
За словами Андрія Рязанцева, сьогодні рухомий склад Укрзалізниці зношений більш
як на 90 %, тож через кілька років закінчиться термін служби практично в більшості наявних у
компанії вагонів та локомотивів. Для розв’язання проблеми в Укрзалізниці підготовлено
програму оновлення рухомого складу до 2021 року, якою передбачено спрямувати 108 млрд
грн в оновлення рухомого складу. Ця програма стала й основою розробленої стратегії ПАТ
«Укрзалізниця».
За рахунок цих інвестицій та інвестицій в інфраструктуру Укрзалізниця зможе
забезпечити перевезення вантажів та пасажирів, а також покращити показники операційної
діяльності, які впливають на якість перевезень, у тому числі обіг вантажного вагона. «У
стратегії ми закладали індексацію тарифів на рівні росту індексу цін виробників, і при цьому
фактично лише 28 % потреб Укрзалізниці будуть покриватися за рахунок зміни тарифу. У нас
немає жодної можливості за рахунок лише індексації тарифів відремонтувати та оновити
рухомий склад повністю, бо він доведений до крайності. Доходів від індексації в 2017-2021
роках стане покрити лише 28% інвестицій . Решта – це буде наша внутрішня ефективність або
це буде залучення ресурсів, якщо ринкова кон'юнктура дозволятиме беззбитково
одержувати кредити в національній валюті», - наголосив Андрій Рязанцев.
Директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» також додав, що компанія вже
сьогодні демонструє свою ефективність, про це свідчать фінансові результати. Зокрема,
упродовж 2016-2017 років перевізнику вдалося покращити фінансовий результат на 16,8
млрд грн. - саме такий збиток компанія зафіксувала на кінець 2015 року. І це здебільшого
завдяки пошуку внутрішніх резервів і лише частково завдяки зміні тарифів на вантажні
перевезення. «На початку року нам казали, щоб ми показали ефективність без підняття
тарифу – і тоді ринок підтримає підвищення. Ми вперше вийшли на прибуткову діяльність за
міжнародними стандартами. Хоч це лише 122 млн грн на кінець першого півріччя 2017 року,
але це при збитковості пасажирських перевезень на суму близько 5 млрд грн. Ми показали
свою ефективність без підвищення тарифів. Тепер настав час вантажоперевізників виконати
свою обіцянку», - зазначив Андрій Рязанцев.
Під час дискусії з вантажовласниками щодо розміру індексації тарифів на перевезення
вантажів залізничним транспортом на 2017 рік представники Укрзалізниці нагадали
учасникам, що востаннє тарифи змінювалися у квітні 2016 року. Тож з того часу ціни на
продукцію, яку споживає галузь, значно зросли. «У січні-серпні 2017 року, порівняно з
відповідним періодом 2016 року, зростання вартості залізничних перевезень складає 107 %,
а індекс цін зростання товарів промислової продукції відповідно до періоду попереднього
року складає 130,8 %. Тобто ми маємо різницю в порівнянні цих двох показників у 23,8 %, і
цей розрив потрібно хоча б зменшити, зокрема, шляхом зміни рівня тарифів. Чому ми
купуємо той самий метал по ціні на 25-30% вище, ніж рік тому , а свої послуги не можемо
навіть на 15 % проіндексувати», - наголосив Андрій Рязанцев.
Нагадаємо, 13 вересня 2017 року Кабінет Міністрів України затвердив консолідований
фінансовий план ПАТ «Укрзалізниця» на 2017 рік з розрахунку підвищення тарифу з
01.10.2017 на 22,5%. Навіть при підвищенні тарифів на 15% з листопада 2017 це підвищення
складе лише 2,5 % у річному виразі. Наразі триває обговорення з учасниками транспортного
ринку проекту відповідного наказу Міністерства інфраструктури України, яким буде
затверджено та введено в дію тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом.